czwartek, 26 marca 2020

Dla rodziców.

DZIEŃ DOBRY

Witam wszystkich  Rodziców dzieci  korzystających z Wczesnego Wspomagania Rozwoju a w szczególności z terapii ręki i terapii wielozmysłowej. Nazywam się Olga Gołacka


Ponieważ wczesne wspomaganie to również ścisła współpraca z rodzicami - swój pierwszy blog dedykuję Państwu.Na początek kilka słów o terapiach, które prowadzę. W następnych dniach będę przekazywała wskazówki do pracy i zabaw z dzieckiem.


TERAPIA WIELOZMYSŁOWA - poprzez zabawę, ćwiczenia, odpowiedni dobór materiałów oddziałujemy na poszczególne zmysły tzn. dotyk, wzrok, słuch, węch, smak. Poprzez zmysły każdy człowiek poznaje otaczający go świat. Gdy któryś ze zmysłów "słabo działa" lub kiedy nie współpracują ze sobą lub odbiór z zewnątrz jest zakłócony - wówczas otaczająca nas rzeczywistość nie jest w pełni odbierana.  Może się zdarzyć, że  jedne zmysły działają dobrze a inne słabiej - wówczas wkracza terapia wielozmysłowa tzn. ćwiczenia usprawniające poszczególne zaburzone zmysły.
Klikając na podany link można głębiej zapoznać się z tematyką zmysłów http://www.kopernik.org.pl/.



TERAPIA RĘKI - dotyczy nie tylko ładnego pisania czy rysowania. Obszar dotyczący ręki i dłoni zajmuje w naszym mózgu bardzo wiele miejsca. Nasze kończyny górne odgrywają w naszym codziennym funkcjonowaniu bardzo dużą rolę.
Terapia ręki uczy cierpliwości i koncentracji. Stanowi również doskonałe uzupełnienie terapii logopedycznej. Zwróć uwagę czy twoje dziecko:
  • ma trudności z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych, manipulacyjnych;
  • niechętnie podejmuje czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni czy palców (jak pisanie i rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów);
  • ma problemy z nauką samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików);
  • ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;
  • ma trudności z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych;
  • wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i bardzo niedbale;
  • szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania;
  • nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur;
  • domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i bardzo wyraźnych fakturach;
  • ma duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego;
  • ma niezgrabne, mało precyzyjne ruchy dłoni, związane z nieprawidłowym napięciem mięśniowym (nadmiernym bądź zbyt małym) – mocno zaciska kredkę/ ołówek bądź kredki wypadają z dłoni;
  • ma trudności z koordynacją ruchów dłoni, palców i przedramienia;
  • ma zaburzenia koordynacji wzrokowo - ruchowej  i obustronnej integracji, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi,
  • nie dostosowuje szybkości ruchów rąk do zadania.

Jak przeczytaliście powyżej terapia ręki to nie tylko ćwiczenia szlaczków czy  kolorowanki. To zestaw różnorodnych ćwiczeń dotyczących również dużej motoryki,  ogólnej sprawności fizycznej, koordynacji wzrokowo - ruchowej przez co możliwości zabaw i ćwiczeń są ogromne.


W następnym odcinku bloga, który ukaże się już jutro dam propozycje ćwiczeń i zabaw z dzieckiem. Można gromadzić do pracy różne materiały np.: papiery z ulotek do darcia, groch, fasola, kasze w tym kasza manna, mąki różnego rodzaju, barwniki naturalne, kamyki, farby, kredki, klej, grube pisaki, folie od kwiatów, folie bąbelkowe i inne wg. uznania.  


 Zajęcia z terapii ręki i terapii wielozmysłowej się uzupełniają i przenikają. Mogą być stosowane te same materiały.


W razie pytań proszę się kontaktować w godzinach od 8 do 16 pod numerem telefonu 607246722 jestem do Państwa dyspozycji. 


  DZIEŃ DOBRY OSKAR:) NA POCZĄTEK MAŁA GIMNASTYKA:  ( MOŻNA ZACZYNAĆ OD GIMNASTYKI SZCZEGÓLNIE ZWIĄZANEJ Z ROZMACHAMI RAMION – JAKO WSTĘP DO...